9. Allsång på klostret

 PG2006-100

I mitten av vår andra vandringsvecka nådde vi den gamla pilgrimsstaden Conques. Här rörde sig pilgrimer, volontärer, präster och vanliga besökare i en enda salig röra bland reliker och sarkofager. Mitt i denna röra stod ”Bosse Larsson”! Ja, vi kallade honom så, den jourhavande pilgrimspräst som tog emot, samlade och enade den brokiga blandning av pilgrimsvandrare som varje eftermiddag, efter en ofta strapatsrik och för knäna krävande vandring nedför de franska bergen, nådde fram till Conques.


Vi kunde naturligtvis ha valt vem som helst av Skansens allsångsledare, men valet föll på Bosse Larsson. Han stämde perfekt in på denne glade, välsjungande, katolske präst som inneslöt alla i sitt hägn. Under ”Bosse Larssons” ledning kände vi oss rent av utvalda. Vi rörde oss snart fritt mellan den stora kyrkans olika avdelningar.

conque2

Under mässan satt vi på en speciell plats mitt i koret och sjöng texter vars innebörd vi ibland mer anade än förstod. Men sjöng gjorde vi, vi sjöng pilgrimernas vandringssång:

Tous les matins nous prenons le Chemin, tous les matins nous allons plus loin, jour après jour la route nous appelle, c’est la voix de Compostelle!

Chorus: Ultreïa! Ultreïa! Et sus eia! Deus adjuva nos!

Njut av sången här: https://www.youtube.com/watch?v=Rtny1-EawRQ

Efter mässan gick vi ut via den där speciella lilla sidoingången som bara munkar och nunnor egentligen får använda. Vi var, för första gången, om inte pilgrimer på riktigt så i alla fall inne i vår pilgrimsbubbla! Den där %-en tvivlare inom var och en av oss hade ingen större framgång denna dag. För att inte tala om ateisten! Den rackaren fick nöja sig med att vara nedtryckt till något litet skrymsle av en annars mycket upprymd själ. Runt kyrkan och klostret fanns en tämligen oförstörd medeltidsby. Där vandrade vi runt och nickade igenkännande till andra vandringskamrater. Det påminde om gemenskapen vid ett konfirmationsläger för länge, länge sedan!

Annat var det två år senare när jag åter besökte Conques. Nu som dagsturist tillsammans med min hustru. Jag ville ju så gärna visa henne vad jag så engagerat berättat om. Även hon skulle få smaka på pilgrimskänslan! Men inget var som tidigare.PG2006-090  Vi var ju vanliga turister som stod där och smygtittade på nyss anlända vandrare. Magin var borta och vår ”Bosse Larsson” såg jag inte skymten av. Men då, när det begav sig, njöt vi till fullo av ett slags modernt klosterliv.

Påföljande morgon, efter den gemensamma frukosten, begav sig pilgrimerna iväg. I små grupper eller enskilt. Vi hängde dock kvar till långt in på förmiddagen innan vi vågade släppa taget om tryggheten och acceptera en ny vandringsdag längs en outforskad väg. Nya möjligheter och nya utmaningar. Precis som i verkliga livet. conque3

2 thoughts on “9. Allsång på klostret

  1. Ole Silén 29 april, 2015 / 09:43

    tack göran , fint inlägg , glada vappen , ! ole

    Gilla

  2. Claes von Hofsten 1 maj, 2015 / 23:39

    Dina välformulerade rapporter från pilgrimens värld har naturligtvis gjort mig mer pilgrimsmedveten, så till den grad att om bara ordet i fråga nämns så lyssnar jag. Det gjorde jag på radion idag och därför vill jag nu tipsa dig om ett inslag under någon av de närmaste dagarna på P1 Kultur som handlar om världens, enligt uppgift, äldsta guidebok. Den uppges ha skapats på 1100-talet. Och vad är det den guidar? Jo, just det, pilgrimens väg till Santiago d C !
    Nu börjar jag ana varför ni höll på så länge. Ni körde, förlåt gick, efter originalet kan jag kanske förstå så här efter nio avsnitt som visat hur i detalj ni uppenbarligen måste ha planerat trippen och sällan är väl något bättre än originalet.

    Jag var dessvärre inte uppmärksam nog när jag hörde påannonsen i bilradion i eftermiddags för att kunna säga exakt när programmet om guideboken ska sändas.

    Varma hälsningar

    Claes v H

    Gilla

Kommentera

